Режисьорът Тим Бъртън пренася култовата класическа поредица Тъмни сенки на голям екран в готическа комедия с участието на звездите Джони Деп, Мишел Пфайфър и Хелена Бонам Картър.
През 1752 г. Джошуа и Наоми Колинс заедно с невръстния си син Барнабас отплават от Ливърпул, Англия, за да започнат нов живот в Америка. Но дори океанът не може да отмие тайнственото проклятие, което тегне над семейството им. Две десетилетия по-късно светът е в краката на Барнабас (Джони Деп) – или поне градчето Колинспорт, щата Мейн. Собственикът на имението Колинууд е богат и влиятелен плейбой в разцвета на силите си, който допуска гибелната грешка да разбие сърцето на Анджелика Бушард (Ева Грийн). Вещицата (в пълния смисъл на думата) Анджелика го обрича на съдба, по-лоша от смъртта: тя го превръща във вампир и го погребва жив.
Два века по-късно Барнабас е освободен от своя гроб и се връща в доста променения свят на 1972 година. Той пристига в Колинууд и открива, че от някогашното величествено имение са останали само руини, населявани от жалките останки на фамилията Колинс, всеки от които крие своите мрачни тайни. Главата на семейството, Елизабет Колинс Стодард, (Мишел Пфайфър) се обръща за помощ към психиатърката д-р Джулия Хофман (Хелена Бонам Картър), за да ѝ помогне да преодолее своите тревоги.
В имението са отседнали нейният брат и пройдоха Роджър Колинс (Джони Лий Милър); непокорната ѝ дъщеря тинейджърка Каролин Стодард (Клоуи Морец) и преждевременно развитият за възрастта си 10-годишен син на Роджър, Дейвид Колинс (Гъливер МакГрат). Мистерията се простира отвъд фамилията в лицето на пазача Уили Лумис (Джаки Ърл Хейли) и новата бавачка на Дейвид, Виктория Уинтърс (Бела Хийткот).
Когато бил малко момче, актьорът Джони Деп се прибирал на бегом от училище, за да е сигурен, че няма да изпусне любимото си телевизионно шоу Тъмни сенки, за да проследи какво се случва с необикновените подвизи на загадъчния вампир Барнабас Колинс.
„Мисля, че ме бяха заснели на пет-шест годиншна възраст как позирам с плакат на Барнабас Колинс, - припимня си актьорът. – Обожавах го. Тичах до вкъщи, за да се прибера преди 15:30 ч. и да гледам това чудато и приказно вампирско шоу. Готическата сапунена опера включваше вампири, върколаци, пътешествия във времето и още куп подобни щури неща. Излъчваха го по средата на следобеда, точно след Всички мои деца или General Hospital.”
Няколко дестилетия по-късно същото това момче е сред най-известните кинозвезди от актьорската гилдия на Холивуд и близък приятел и сродна душа на режисьорът Тим Бъртън. Двамата са заедно на снимачната площадка на Суини Тод през 2007 г., където по време на непринуден разговор Деп предлага да направят заедно вампирски филм. „Идеята ми се роди преди да наизлезат Здрач и останалите филми, - отбелязва той. – Попитах Тим: “Помниш ли Тъмни сенки?” Оказа се, че той си спомня сериала не по-зле от мен и реши, че е страхотна идея заедно да направим филм. Така от дума на дума се озовах на тази изумителна снимачна площадка. За мен това е една истинска сбъдната мечта.”
Декорите, изградени в Пайнууд Студиос в полите на Лондон са наистина великолепни и притежават поразителна атмосфера, напомняща за сериала, неверотен размах и широта и изключителна оригиналност.
Филмът бележи осмото съвместно сътрудничество на изключителния режисьор и творец Тим Бътртън, чийто последен проект бе Алиса в страната на чудесата по Луис Карол, също с участието на Джони Деп. Бъртън помни телевизионния сериал Тъмни сенки, по който е бил вманичаен като дете и е бил постоянен повод за разсейване от писането на домашни. „Обожавах тона на това шоу - разказва режисьорът по време на почивките от снимачния процес. – Музиката, оригиналните персонажи, акртьорския състав. На практика това бе една сапунена опера със свръхестестени елелемнти, което я правеше много по-различна от всичко излъчвано дотогава.“
Тъмни сенки се снима наживо и се излъчва всеки ден от 1966 до 1971 г. Обаянието на сериала се крие най-вече в образа на 200-годишния вампир Барнабас Колинс. У неговия пресонаж има толкова запомнящи се черти, – отбелязва Бъртън. – Странна прическа, тембърът, романтичният и донякъде шескпиров изказ. Но за мен това, което правеше този герой неповторим е че той е вампир по неволя, една много измъчена душа.”
В съзнанието на Бъртън само и единствено Джони Деп би могъл да улови и пресъздаде противоречивостта, които излъчва Барнабас. Той вижда актьора „по-скоро като Лон Чейни или Борис Карлоф. Сериалът Тъмни сенки, - казва Тим Бъртън - е бил важна част от неговото детството. Знам, че той се вълнува от тематиката и наистина иска да участва в този филм. Джони винаги влага 100% от себе си във всяка роля, затова и аз бях много развълнуван да видя крайния резултат.“
От самото начало тяхната цел е чрез своя филм със съвременно звучене да отдадат почит към сериала на Дан Къртис от детството им. Легендарният продуцент Ричард Д. Зейнък, за когото това е шести съвместен проект с Бъртън, е развълнуван от отношението на режисьора към света на Тъмни сенки. „В неговия тон има много хумор, много страст и съчувствие, и макар във филма да има кръв, това не би могло да се нарече типичен вампирски филм, - казва Зейнък. – Има много ексцентрични персонажи и голяма доза Бъртън. Вероятно сте го чували безброй пъти и винаги ви е звучало неискрено от устите на тези, които са го изричали, но в този филм има по нещо за всеки. Той има много емоционални моменти, има сърцераздирателна трагедия, любовна история, ужас и много неочакван хумор.”
„Когато получих сценария, разбрах какво страхотно забавление предлага той, - добавя продуцентът и носител на Оскар® Греъм Кинг. – заедно с магическата режисура от Тим Бъртън и невероятния актьорски състав. Тим отдава голяма почит към сериала, а ние всички знаем, че Мрачни сенки има многобройни фенове. Той направи филм, който е неповторим като сериала, но насочен към съвременния зрител. Тази задача освен голямо предизвикателство, се оказа много, много забавна.”
Дейвид Кенеди, който е продуцент заедно със Зейнък, Кинг, Деп и Кристи Дембровски, е работил заедно с телевизионната икона Дан Къртис, създателят на сериала Мрачни сенки и е човекът, който пръв е представил на телевизонната публика чаровния главен герой вампир. „До преди да се появи Барнабас Колинс, по телевизята нямаше вампири, - разкрива Кенеди. - И едно от нещата, което направи Барнабас толкова различен и запомнящ се е, че на него не му харесва да бъде вампир, но той знае, че е осъден да бъде такъв завинаги. Това го парви безкрайно симпатичен на публиката.”
Едва 36-годинишният сценарист Сет Греъм – Смит е прекалено млад, разбира се, за да помни премирата на първото телевизионно шоу, но майка му се оказва голям фен, и му помага да направи проучване, преди да се заеме с работата си върху сценария за филма на Бъртън.
„Около поредицата има мащабна фенска култура, затова исках преди да седна да пиша, да съм убеден, че правилно съм разбрал истроията и героите, - припомня си той. – Тъмни сенки е дързък готически сериал, който черпи истории директно от Едгар Алън По и ги превръща в сюжетни лиини на сапунена опера. Шоуто има излъчени 1200 епизода и разказва за вампири, върколаци, пътешествия във времето, пирати, смъртоносни схеми и още безброй неща. Това шоу е изпреварило времето си”.
Историята започва през XVIII век в пристанищния град Колинспорт, Мейн, който е кръстен на фамилията Колинс, които се заселват там след пристигането си от Ливърпул, Англия и отварят консервна фабика. Те живеят в имението Колинууд – обширен, внушителнен дом с изглед към града.
„Съдбата не би могла да бъде по-благосклонна към тях, - разказва Греъм-Смит. – Те са богати, притежават невероятно имение и разполагат с прислуга. Всичко се променя, когато млада жена на име Анджелик се влюбва в Барнабас. Но той е един егоцентричен женкар, който не знае, че Анджелик страшно се ядосва, когато чувствата ѝ са отхвърлени.”
Барнабас не е наясно и с факта, че Анджелик е вещица, която за да му отмъсти, унищожава любовта на живота му и го превръща във вампир. После го погребва жив в железен ковчег, където остава затворен 200 години.
„Тим се питаше какво би станало, ако има ужасна битка между тях двамата. Всеки има сверъхестествени способности и готви отмъщение в продължение на 200 години.“ - припомня си Греъм-Смит. – През целия филм виждаме как напрежението между тях екскалира – във всяко едно отношение. Те изпитват истинска ненавист един към друг, все пак тя е погребала Барнабас за цели два века!”
Ролята на Анджелик е изиграна от Ева Грийн, с която продуцентът Кинг е работил съвместно в телевизиония сериал Камелот. „Тя е нашият злодей, - казва Кинг. – Тя иска да има Барнабас на всяка цена и притежава силата да направи каквото пожелае. Според мен това е фантастична роля за Ева, в която тя да покаже колко е изключителна.”
Когато се освобождава от затвора си в ковчега през 1972 г., Барнабас вижда един нов, променен свят, който е едновременно ужасяващ и вълнуващ. „Той е озовава в Колинспорт, но не открива нищо познато, - отбелязва сценаристът. –Със свито сърце вижда, че имението и фамилията му са западнали, а фабриката я няма.”
Фамилията на Барнабас от 70-те години се състои от странни изумителни създания. Начело на матриархата е Елизабет Колинс, изиграна от Мишел Пфайфър, която също като Деп и Бъртън е дългогодишен фен на Мрачни сенки.
„Пореди години работих с Мишел в Батман се завръща - тя бе Жената-котка. Между другото това е моя най-любим персонаж в творческата ми биография досега, - спомня си Бъртън. – От дълго време не се бяхме чували, когато тя ми се обади по телефона изненадващо и каза: „Разбрах, че си щял да правиш Тъмни сенки.“
Бях много щастлив, че тя реши да участва, защото е изключителен професионалист и човек.”
Елизабет се обръща за помощ към психиатърката д-р Хофман (Хелена Бонам Картър), за да помогне на семейството ѝ да преодолее многобройните си проблеми. В имението са отседнали братът на Елизабет, Роджър Колинс (Джони Лий Милър); неговият 10-годишен син Дейвид Колинс (Гъливер МакГрат), непокорната ѝ дъщеря тинейджърка Каролин Стодард (Клоуи Грейс Морец), която се опитва да открие себе си. Загадъчните персонажи са и отвъд фамилията в лицето на пазача Уили Лумис (Джаки Ърл Хейли), новата бавачка на Дейвид, Виктория Уинтърс (Бела Хийткот) и легендата Кристофър Лий, който изпълнява ролята на рибар.
„Сет по толкова блестящ начин е написал сценария, че човек дакато го чете, с лекота си представя кой актьор би бил идеален за дадена роля, - казва Зейнък. – Това е вероятно най-добрият акторски състав, с когото съм работил и съм сигурен, че Тим е на същото мнение. Актьорите са много различни един от друг, много чудати и много привлекателни.”
„Основната идея на нашата история е за това колко е важно семейството и че „кръвта вода не става“ . - споделя сценристът. – В кулмнационния момент цялата фамилия трябва да се защитава от полудялата вещица.”
Във филмът също така участват няколко култови актьори от оригиналния телевизионен сериал, включително Джонатан Фрид (Бранабас Колинс), Лара Паркър (Анджелик), Катрин Лейт Скот и Дейвид Шелби (Куентин Колинс).
„Разбира се за тях завръщането на снимачната площадка на Тъмни сенки имаше носталгична нотка, - казва Зейнък. – За нас това бе изключитлено преживяване, защото филмът до голяма степен е отдаване на почит към страхотната работа, която те са свършили с телевизионния сериал.”
Греъм-Смит добавя: „Знаехме колко много отдадени фенове има сериалът. Когато снимаш филм като този, трябва да го направиш както трябва най-вече заради феновете.”
В Пайнууд, където е заснета продукцията, екипът на Тъмни сенки построява шест площадки и пресъздава собствената си визия за рибарското селце в Мейн от 1972 г. Колинспорт е блестящ пример за истинска филмова магия – красиво пресътворена част от Америка, издигната в сърцето на Англия.
Снимачната площадка на филма е изградена около миниатюрното езеро Падок край Пайнууд. Както обясня художникът на продукцията Рик Хайнрикс, създаването на декорите е отнело 22 седмици непрестанен труд на 300 работника, да за построят площадка с размери 120 на 90 метра около езерото.
„Един от най-често задаваните въпроси често бе защо не сме заснели всичко с помощта на компютърна анимация?“ – споделя Хайнрикс. – Отговорът е, че когато има действителни обекти, сгради, лодки и коли, режисьорът и актьорите се чувстват на място. Може да се каже, че нашата снимачна плошадка е пример как се прави старомодното кино.”
Отделните детайли са много ясно очертани в цялата продукция и това отговаря на въпроса защо създателите на филма избират да изградят от основи целия декор на Колинспорт вместо да търсят подходяща локация. „Има толкова много отличителни специфични неща, които искахме да бъдат част от нашето рибарско селище, - обяснява Хенрикс. – На пристанището има две малки работилници, където уловената морска храна се консервира, те представляват съперничеството между Колинс и Анджелик. На улицата се вижда барът „Синия кит“, киносалона, в който прожектират Портокал с часовников механизъм на Станли Кубрик , различни магазинчета, малък хотел. На доковете има кошове с омари и опънати рибарски мрежи, а във водата се люлеят пет рабарски корабчета.
А когато трябва да се пригоди конкрена локация, се налага да се справим с много практически грижи – приливите, нощните снмки и така нататък. Всичко това наклони везните в посока сами да си изградим декорите, които са ни необходими.“
Самото имение Колинсууд също играе важна роля във филма и се променя с течение на действието. След като по време на предишния ни проект заснехме голяма част от снимките на зелен екран, за мен бе истинско удоволствие да работия отново с декори. Така не се налагаше да обръщам внимание толкова на специалните ефекти, колкото на обкръжаващата среда. – споделя Бъртън. – Мисля че това помогна и на актьорите в опита им да представят правилния тон. Сред истинските декори на снимачната площадка можеш да видиш цветовете и да усетиш материите и много по-лесно да влезеш в образ.”
Като художник с невероятно богат опит (носител на награда Оскар за Слийпи Холоу и две номинации) Хайнрикс признава със смях, че „Тъмни сенки е вероятно най-трудната задача, с която съм се заемал в професионалната ми кариера досега. За мой късмет разполагам с невериоятно талантлив екип, който свърши удивителна работа.”
Откакто за първи път вампирите се пренасят от фолклорните легенди на екрана, те не спират да бъдат притегателни образи за публииката. Това сценаристът Сет Греъм-Смит отдава на комбинацията от редица фактори. „Хората все пак са смъртни и всеки от няс до известна степен се бои от смърттта, - отбелязва той. - Вампирите са привлекателни на първо място, защото те нямат причина да се боят от смъртта, защото те живеят вечно. От друга страна самото ухапване и пиенето на кръв има почти сексуален привкус – те взимат есенцията на живота. Затова според мен вампирите винаги са представени като много привлекателни. В нашия филм образа на Барнабас също е изключително атрактивен, голяма част от жените тук си падат по него, което е извор на голяма част от хумора в сценария.”