Филми Документални

Архивите на Стенли Кубрик

Добави коментар

В този завладяващ филм журналистът Джон Ронсън проучва стотиците кутии с архивни материали, събирани от легендарния кинорежисьор Стенли Кубрик през последните десетилетия от живота му, като се опитва да разгадае тайната на неговия гений и забележителните му методи на работа.

Документален филм – Великобритания

ЕКСКЛУЗИВНА ЕВРОПЕЙСКА ПРЕМИЕРА

журналистът Джон РонсънВ този завладяващ филм журналистът Джон Ронсън проучва стотиците кутии с архивни материали, събирани от легендарния кинорежисьор Стенли Кубрик през последните десетилетия от живота му, като се опитва да разгадае тайната на неговия гений и забележителните му методи на работа.

През 60-те години на миналия век Стенли Кубрик прави по един прекрасен филм на всеки две години. „Спартак”, „Лолита”, „Доктор Стрейнджлъв”, „2001: Космическа одисея” - всички те са истински шедьоври, класика, незабравими и заснети след задълбочени предварителни проучвания. С годините обаче периодите до появата на новите му творби стават все по-продължителни. Все по-рядко се чува за режисьора. С какво се занимав а в това време той? Отговорът се крие в кутиите на Кубрик.

След смъртта на Стенли Кубрик Джон Ронсън прекарва пет години в изследване – с малки прекъсвания, на архивните кутии на твореца. Когато семейството на Кубрик решава да дари тези материали на Университета по изкуства в Лондон, един архивар пребивава в продължение на 4 години в дома им, докато успее да подреди целия наличен архив.

 
филмите, заснети от КубрикТези 900 кутии съдържат милиони данни за филмите, заснети от Кубрик, както и за тези, които планирал да направи, но така и не го сторил. В кутиите се пазят пробни снимки на актьори за „Лолита”, както и кадри с Малкълм Макдауъл, избиращ между различни варианти на шапка за „Портокал с часовников механизъм”. В част от кутиите са „погребани” хилядите прилежно написани бележки, с които Кубрик заливал своите служители. В една от тях, например, от 1968 година, режисьорът ги инструктира да му осигуряват непрестанно пъпеши. В друга изисква да проучат какво е било атмосферното налягане в Лондон на 11 октомври 1969 г. Кутиите съхраняват и десетки хиляди фотографии на места, където е снимал, проучвания на реквизит, използвани в битки оръжия от „Пълно бойно снаряжение”, зловещи текстове от „Сиянието”, шофьорската книжка на Том Круз от „Широко затворени очи”, а също и внимателно класифицирани (като положителни, отрицателни и неутрални) писма от поч татели, картотекирани по града н! а из ращача. Много от стотиците кутии, които режисьорът оставя след смъртта си, съхраняват архивни материали от проучванията на Кубрик за вечно изплъзващия се съвършен сюжет за следващия му филм.

В помещение в конюшните в имението на Кубрик Джон Ронсън открива кутии с киноленти, съдържащи заснети „зад кулисите” кадри с обща продължителност от 18 часа от „Пълно бойно снаряжение”. Тези уникални кадри, показващи как Кубрик се е подготвял за снимки и е питал колко почивки за чай трябва да има снимачният екип, са също показани в документалния филм. Ще видим и огромното количество фотографии от пери одите преди заснемането на филмите, а също и последния видео запис със Стенли Кубрик - неговото трогателно благодарствено слово, когато му връчват наградата „Д. У. Грифит”.

В документалната лента взимат участие и вдовицата и дъщерята на Стенли Кубрик, неговият асистент в продължение на 31 години – Тони Фриуин, продуцентът на Кубрик и негов зет Джан Харлан и Мануел Харлан – племенник на режисьора и фотограф, направил близо 30 000 снимки, в момента намиращи се в архива на Кубрик.

Преглеждайки това изумително унаследено богатство, Джон Ронсън разкрива пред нас в каква степен маниакалната прецизност на Кубрик и неговото изключително внимание по отношение и на най-малкия детайл са всъщност в основата на забележителните му методи на работа, чрез които създава толкова уникални персонажи и неповторима образност.

 „Кутиите”, казва Джон Ронсън, „съхраняват ритъма на един гений”.

 
Архивите на Стенли Кубрик – премиера на 7 март по Viasat History

 
ЛЮБОПИТНИ ФАКТИ:

Кубрик е бил изключително взискателен по отношение на кутиите си с архивни материали и дори проектирал и поръчал специални кутии за тази цел. Указанията му били: „Капакът да не е твърде прилепващ, но и да не е прекалено леко затварящ се. ТРЯБВА ДА Е СЪВЪРШЕН”.  

Стенли Кубрик прекарва две години в проучвания за филм за холокоста, но се отказва от тази идея, защото междувременно Стивън Спилбърг заснема "Списъкът на Шиндлер”. 


Филмът на Кубрик от 1987 г. за войната във Виетнам - „Пълно бойно снаряжение”, е заснет във Великобритания, тъй като режисьорът, живеещ там от началото на 60-те години, се страхувал да лети със самолет.

АРХИВЪТ НА СТЕНЛИ КУБРИК понастоящем се съхранява в Университета по изкуства в Лондон: www.arts.ac.uk/kubrick-archive.htm

Интересно, нали? Споделете тази публикация с вашите приятели във Фейсбук и Вайбър

Интересно, нали? Споделете тази публикация с вашите приятели във Фейсбук и Вайбър

Още публикации за: Стенли Кубрик , 2001: Космическа одисея