Други

„Пази се от живите мъртви“: Интервю с Дейв Ериксън

0/5

Дейв Ериксън
Дейв Ериксън

Интервю с Дейв Ериксън, шоурънър/изпълнителен продуцент/създател/сценарист на „Пази се от живите мъртви“

Дейв Ериксън пише и продуцира предавания в различен формат и телевизионни сериали откакто се е дипломирал от катедрата по Кинематографски изкуства към университета на Южна Калифорния през 1998 г. Сред успехите му можем да споменем, че Ериксън е изпълнителен продуцент на „Марко Поло“ за Нетфликс и Дъ Уейнстейн Кампъни, изпълнителен копродуцент на хитовия сериал на FX – „Синове на анархията“ (Sons of Anarchy), и създател и продуцент на сериала „Законът на Кентърбъри“ (Canterbury’s Law) за FOX.

Каква е фабулата на сериала?

Историята в „Пази се от живите мъртви” се развива паралелно с тази в „Живите мъртви” в първи сезон. Това е времето, когато Рик Граймс от първия телевизионен сериал и от комикса е в кома. Рик е прострелян, изпада в кома, събужда се след 4-5 седмици, когато светът вече го няма. „Пази се от живите мъртви” показва на публиката какво се случва в този промеждутък от време. Когато нашият филм започва, светът току що е започнал да се разпада и това е ново откритие, един основен апокалиптичен урок за всички наши герои. Хората бавно започват да разбират събитията, на места има изблици на насилие и те не осъзнават напълно какво се случва. Семейството, което е в центъра на нашия сериал, е очите и ушите на този нов свят, в който навлизаме. Те преживяват срещата с живи мъртви и се изправят пред предизвикателството да разберат какво означава това и как да се адаптират към променящия се свят.

Можете ли да опишете развитието на семейните отношения за някои от нашите герои?

Ние показваме едно силно разединено смесено семейство. Главните герои са майката и бащата. Ким Дикенс, която играе Мадисън, е вдовица с две деца (Ник и Алиша), като едно от тях има сериозни проблеми. Бащата Травис е разведен и отношенията му с шестнадесетгодишния му син Крис са много непостоянни.

Филмът започва като история на двама родители, които създават смесено семейство и се опитват да съберат всички под един покрив и да водят нормален живот, доколкото е възможно. Голямата ирония на нашия филм е, че именно апокалипсисът ги събира за добро или за лошо. Ние разказваме за техните проблеми и най-забавното е да видим какво се случва, когато в цялата история се намесят зомбита. 

Едно от нещата, които Робърт Къркман винаги подчертава, е, че тези хора са като нас – американски работници, които внезапно са завладени от нещо, което не разбират и ако не се научат бързо да го разбират и да се адаптират към него, ще умрат. Всички съществуващи конфликти са връзката с фабулата от първи сезон и след това.

Как идеята за семейството се превръща в основна за сериал, посветен на темата за апокалипсиса?

Пресечната точка в първите няколко епизода е когато хората започват да превръщат тези демонстрации в актове на насилие в града и щата. Увеличават се престрелките с полицията, което води до гражданско недоволство и бунтове. Идеята е да обединим нещо, което е типично за града с по-голямата, фантастична тема за живите мъртви и да ги направим едно цяло. 

Нашите две семейства (смесеното семейство на Травис и Мадисън и семейство Салазар) са напълно различни, а са принудени да живеят в тясна близост. В „Живите мъртви” преходът от началната точка до апокалипсиса се извършва много бързо и ние виждаме последствията в групата, която се образува. Това, което правим в „Пази се от живите мъртви” е, че събираме отделните сегменти, за да покажем по-голямото семейство. То наблюдава разпадането на обществото чрез разпадането на семейството. Когато семейства се събират насила, се получава нещо като събиране на разединени хора, а проблемите с апокалипсиса все още съществуват.

Къркман винаги казва: “Родителите се развеждат – има зомбита. Никой не ме покани на разходка – о, там има зомбита.” Тематично, има нещо, което се опитваме да разширим и да продължим и ние имаме шанс да анализираме отблизо тези важни междуличностни отношения. Това е, което искаме да кажем на нашите деца, нашето мнение за родителите ни и т.н. То е въпрос на идентичност и с напредъка на филма отделните сегменти ще продължат да се преместват, но всички елементи на семейната драма, които сме използвали, са движещите сили на филма... заедно с живите мъртви.

Защо избрахте Лос Анжелис за място за развитие на действието в „Пази се от живите мъртви”?

Когато с Робърт за първи път седнахме да обмислим нещата, той си го представяше като начин за изследване на възможността за съвместен живот под един общ мистичен чадър или за осъществяване на идеите, които не е могъл да реализира в комикса или в телевизионния сериал. Причината, поради която искахме Лос Анджелис като фон, е, че специфичната атмосфера на този град и Западния бряг наистина подхожда на нашите герои. Лос Анжелис е място, където човек отива, за да избяга от действителността, да се преоткрие и това, което ще открием с напредването на сезона е, случки, грешки и съмнителни действия от миналото на много от нашите герои. Те се опитват да се разграничат от своето минало и началото на апокалипсиса ги принуждава да се свържат с хора, с които са били преди, или ги кара да се променят напълно.

Как се случи така, че снимахте част от сезона във Ванкувър?

Правим повечето от външните снимки в Лос Анджелис, а вътрешните – във Ванкувър. Това е удобно и снимачната база във Ванкувър е фантастична – едно великолепно място, което подхожда на нашия филм. Някои квартали приличат напълно на тези в Лос Анжелис – определени места изглеждат направо като центъра на града, ако попаднете в подходящия район и внушението е много успешно.

В какъв отрязък от време се развива „Пази се от живите мъртви” спрямо „Живите мъртви” и началото на апокалипсиса и как се отразява това на цялата история? Как мислите, че ще го приеме публиката?

Той се връща в самото начало. Започваме от момента, в който Рик е в кома – макар че това не е съвсем точно, но е приблизително в тези времеви граници. Аз планирам определени промени в героите, но това ще се случи след края на първи сезон и всичко отново опира до конкретни конфликти между героите, които измисляме в момента. Ще оставя апокалипсисът да се развива на тази основа.

Ще се случат някои неща между Травис и Мадисън, Ник и Мадисън, семейство Салазар и според мен именно тези междуличностни отношения и, разбира се, темата за оцеляването ще вдъхнат живот на историята. Ще отделим внимание на липсата на вода и недостига на храна, но целта е да осигурим на преден план достатъчно герои и конфликти, породени от междуличностните отношения, така че темата за оцеляването да ги допълва, а не да заема централно място. 

Едно от нещата, свързани с нашия подход към апокалипсиса е, че героите получават глътка въздух и ние опознаваме техните характери и отношения. Според мен хората ще разберат този свят, ще го почувстват близък и ще бъдат привлечени от него. И когато надвисне заплахата, динамиката и неизвестността ще бъдат много по-силни, защото зрителите са имали възможност да се срещнат с героите преди нещата да се влошат.

Кои хора участваха в създаването на „Пази се от живите мъртви”?

илмът в крайна сметка започва и завършва с Робърт Къркман. Идеята хрумна на Робърт преди няколко години. Той даде предложението и ние започнахме да работим заедно, в резултат на което създадохме пилотните серии, а после и целия филм. Имаме късмет да работим с изпълнителния продуцент на първия сериал, така че направо продължихме работата.

Освен това много ни провървя, че успяхме да привлечем Адам Дейвидсън, който режисира пилотния филм и следващите два епизода. Адам познава много добре Лос Анжелис, където се развива действието, и има наистина голям принос към развитието на героите и към самата история, която започва вътре в самия град и в последствие се разраства. Той също притежава невероятно набито око за киното, даде своя уникален принос към сюжета и пресъздаде специфичната атмосфера на Лос Анжелис. В този филм има изумително много таланти.

Разкажете ни малко повече за семейство Салазар, с които ще се срещнем в първи сезон.

Салазар са едно различно семейство, с което ще имаме възможност да се срещнем – семейство със свои собствени тайни, свой собствен товар. Верни на по-голямата тема на филма, всички се борят с апокалипсиса, както и със своите собствени проблеми, включително тайни и грехове, които са извършили – всички те изплуват на повърхността в момента, в който положението се обърква драматично.

Кое е различното в този филм?

Едно от основните различия е, че действието се развива в началото на апокалипсиса и живите мъртви в него, за разлика от тези в първоначалния филм, са се появили съвсем наскоро. Така че, като цяло, те много приличат на хора и това, което има отношение към нашие герои е, че живите мъртви идват в свят, за който са напълно неподготвени. Те не са преминали през Зомби 101, така че когато се изправят срещу някой, който е бил техен съсед, роднина или приятел, и този човек внезапно се опита да ги нападне и убие, тяхната настройка не е да отвърнат на удара, да проявяват жестокост и да убиват. Те по-скоро се опитват да разберат какво не е наред с тях. Болни ли са? Каква е целта им? Първоначалната вълна от насилие, която идва с апокалипсиса и поведението на хората са заклеймени като вирус, като зараза. Отровена ли е водата? Всички се опитват да разберат какъв е проблемът. И така ние виждаме едни отличаващи се живи мъртви, но за тях не са характерни разпадането и атрофията, които познаваме от „Живите мъртви”.

Как въздействат живите мъртви от „Пази се от живите мъртви” върху нашите герои? По-различно ли е това въздействие от това в първия филм?

Когато стигнем до момента, когато нашите герой трябва да се защитават, това ги поставя в по-различно емоционално положение, защото решението да убиваш се взема много трудно. Ето защо ние искаме да изследваме този процес и неговото емоционално и психологическо въздействие и това е с което нашите герои трябва да се справят през целия сезон.

Тъй като нашите живи мъртви са начинаещи, те не приличат на чудовища, поради което в „Живите мъртви” е по-лесно те да бъдат убити. Когато нашите герои са принудени да убиват хора, превърнали се в зомбита, това ги ограбва емоционално. Това, което Робърт искаше да покаже, е колко е труден този процес и какви поражения нанася на човешката душевност, защото трябва да се изправите срещу ваши съседи или колеги, с които всичко е било наред само преди два дни – така че това не е лесно да се направи и се отразява на душевността.

На каква реакция на публиката се надявате?

Като цяло за нашите герои от първи сезон – това в голяма степен е „невидимата акула”. Съществува голяма доза параноя, напрежение, безпокойство, поради които околният свят започва да се разпада. Те могат да бъдат показателни и за обичайните страхове, които изпитваме ежедневно, тяхното въздействие и как те се отразяват върху отношенията ви с любимите ви хора.

Ето това е основата, но всичко това намира израз в много повече насилие и смърт, когато човек започва да осъзнава, че светът е свършил и той носи отговорност за любимия човек. Какво се случва, когато този, когото мразиш, се превръща в придобивка? Често хората, за които мислите, че могат да се справят с всичко, изобщо не могат да оцелеят.

За мен също е интересен следният казус – ако имате двама души, които са свързани с дълбока емоционална връзка, и изведнъж тази любов и привързаност, която те изпитват един към друг, се превръща в слабото им място. Какво се случва, когато човекът, когото обичате най-много, се превръща в най-слабата брънка във вашата верига? Какво става, когато, за да го защитите, трябва да изложите себе си и тези, които обичате, на риск? Ще търсим отговор на тези въпроси през този сезон и аз мисля, че и хората ще откликнат на тях.

Снимки: Джъстин Любин (Justin Lubin)/AMC , Франк Окенфелс (Frank Ockenfels) 3/AMC

Още за Дейв Ериксън, Пази се от живите мъртви

Не пропускайте

ТВ анонси

Популярно в poTV.bg